Αρχική > News > Η Μεγάλη Είσοδος

Η Μεγάλη Είσοδος

Η Μεγάλη Είσοδος είναι η μεταφορά των τίμιων δώρων από την πρόθεση στο θυσιαστήριο, την Αγία Τράπεζα. Η πράξη αυτή αρχικά ήταν απέρριτη. Γινόταν μόνο από τους διακόνους, τους οποίους περίμενε στο θυσιαστήριο ο επίσκοπος. Από τον 6ο αιώνα η μεταφορά έγινε επισημότερη και μεγαλοπρεπέστερη, αφού συμμετείχαν και οι ιερείς ακόμη και ο αυτοκράτορας. Οι πιστοί αυτοκράτορες του Βυζαντίου για να αποδώσουν τιμή και λατρεία στον κηδευόμενο βασιλέα, συνόδευαν με την ακολουθία τους τους λειτουργούς ιερείς σ' όλο το Ναό.

Η επισημότητα αυτή έδωσε το χαρακτηρισμό "μεγάλη", σ' αντίθεση με τη "μικρή". Από το 14ο μάλιστα αιώνα φαίνεται για πρώτη φορά σε γραπτά κείμενα αυτή η διάκριση. Σήμερα βλέπουμε να πλαισιώνουν τη "μεγάλη είσοδο" ορισμένα χαρακτηριστικά λειτουργικά στοιχεία. Ο χερουβικός ύμνος, η ευχή του χερουβικού, η λιτανευτική πομπή με τελική κατάληξη την απόθεση των δώρων στην Αγία Τράπεζα. Ο χερουβικός ύμνος μπήκε στη θεία λειτουργία τον 6ο αιώνα (573-4), για να καλύψει το χρόνο του ιερέα για την είσοδο. Η Μεγάλη Είσοδος συμβολίζει και έχει τη σημασία "της εσχάτης του Χριστού αναδείξεως". Ότι δηλαδή είναι η τελευταία φανέρωση του Χριστού στο λαό, όταν πήγαινε από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα για το εκούσιο πάθος, όπως ερμηνεύει ο Θεόδωρος Ανδίδων, είναι από τις πιο επίσημες στιγμές της θείας λειτουργίας. Είναι τύπος, σύμβολο της πορείας του Χριστού προς το πάθος. Επομένως και η δική μας στάση πρέπει να είναι ανάλογη. Εισέρχεται ο βασιλιάς της δόξας. Ο Χριστός έρχεται για να θυσιαστεί, συνοδευόμενος από τα αγγελικά τάγματα. Κι εμείς εικονίζουμε τους αγγέλους και πρέπει να αφήσουμε "εδώ και τώρα" κάθε βιοτική μέριμνα για να τον υποδεχτούμε. Οι πιστοί, καθώς περνάει ο λειτουργός, προσκυνούν κάνοντας το σημείο του σταυρού. Εδώ συμβαίνει κάποια παρεξήγηση. Πολλοί προσκυνητές γονατίζουν στη Μεγάλη Είσοδο γιατί θαρρούν πως οι λειτουργοί κρατούν το σώμα και το αίμα του Κυρίου. Ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας υπογραμμίζει άλλη σημασία έχει η Μεγάλη Είσοδος των Προηγιασμένων και άλλη στη θεία λειουργία του ιερού Χρυσοστόμου. Εκεί οι λειτουργοί κρατούν στα χέρια τους μέσα στα άγια σκεύη το σώμα και το αίμα του Κυρίου, ενώ εδώ ο άρτος και ο οίνος είναι ακόμα "άθυτα και ου τετελεσμένα", δεν έγινε δηλαδή ακόμα η θυσία και δεν αγιάσθηκαν.

Η πομπή, αφού περάσει μέσα από το λαό καταλήγει στην αγία Τράπεζα. Τα δώρα σκεπάζονται με το κάλυμμα που λέγεται "αέρας". Η απόθεση των αγίων στην αγία Τράπεζα αποτελεί μίμηση τη στιγμή εκείνη του στρωμένου ανωγείου, μετά από λίγο και της υψώσεως πάνα) στο σταυρό και στο τέλος εικονίζει την ταφή και την ανάσταση και την ανάληψη του Κυρίου.

Ιερά Μητρόπολις Θεσσαλονίκης, Iερός Ναός Αγίου Αθανασίου

©2010 orthmad.gr | Web development by Integrated ITDC