Αρχική > Faq > Μερικοί στο ποτηροκάνδηλο του Ευχελαίου χρησιμοποιούν εκτός του ελαίου και οίνο. Που στηρίζεται αυτή η πρακτική;

Μερικοί στο ποτηροκάνδηλο του Ευχελαίου χρησιμοποιούν εκτός του ελαίου και οίνο. Που στηρίζεται αυτή η πρακτική;

Αυτή η συνήθεια παρατηρείται στη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως1 και σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδος κυρίως της Θράκης να χρησιμοποιείται στην κανδήλα έκτος του ελαίου και οίνος. Αυτό στηρίζεται στην περικοπή του καλού Σαμαρείτη2 που διαβάζεται κατά το μυστήριο του Ευχελαίου. Όταν ο καλός Σαμαρείτης βρήκε τον πληγωμένο ασθενή έριξε επάνω στις πληγές του έλαιο και οίνο. "Καθάρισε τις πληγές με λάδι και κρασί. Ένας καυτηριασμός και μαλάκωμα μαζί. Η Εκκλησία επουλώνει τις πληγές, δεν αδιαφορεί για τις πληγές του κόσμου, για τις πληγές του αμαρτωλού. Η Εκκλησία χρησιμοποιεί και τα δύο, και το κρασί και το λάδι• και την αυστηρότητα και την αγάπη. Μια αγαπώσα αυστηρότητα είναι ο τρόπος θεραπείας της Εκκλησίας3. Εξ αυτού του χωρίου κάποιοι συμβολικά χρησιμοποιούν στο Ευχέλαιο το λάδι και το κρασί. Το Ευχέλαιον όμως ταυτίζεται με την ευχή του ελαίου και τίποτα παραπάνω. Άρα κατά το Ευχέλαιον ευλογείται μόνο το έλαιο και τίποτα παραπάνω. Στη χειρόγραφη παράδοση εντοπίζουμε ακόμη και χρήση του αγιασμού των Θεοφανείων, δηλ. του μεγάλου αγιασμού στο ποτηροκάνδηλο4. Πάντως ποικίλουν γενικά οι τυπικές διατάξεις και περί αυτής της πράξεως.

1 Τρεμπέλας, σ. 117.
2 Λουκ. 10, 25-37.
3 Άεράκης, σ. 326.
4 Τρεμπέλας, σ. 117.

©2010 orthmad.gr | Web development by Integrated ITDC